Petruskerk Serooskerke wordt verkocht

De voormalig gereformeerde, nu protestantse Petruskerk in het Zeeuwse Serooskerke staat te koop.

De in 1953 in gebruik genomen gereformeerde (nu protestantse) kerk te Serooskerke (foto: Reliwiki, Jan van der Veen, Drachten).

Werd per 1 januari 2017 de voormalige pastorie, later in gebruik als jeugdhonk, verkocht, nu is bij makelaar Neeskens de fraaie Petruskerk in het dorp in de aanbieding, voor de vraagprijs van € 585.000 (kosten koper).

De in 1953 door architect H. Eldering gebouwde Petruskerk aan de Ds. Van Wouwestraat, werd eind van de jaren ‘70 fors uitgebreid en voorzien van drie zalen, een keuken en een toiletgroep. Een groot deel van het interieur is bij de koop inbegrepen. De wekelijkse kerkdiensten worden momenteel afwisselend in de Petruskerk en in de oude Johanneskerk gehouden. De Protestantse Gemeente te Serooskerke telt ongeveer 650 leden.

Wanneer de laatste reguliere kerkdienst gehouden wordt is nog niet bekend, zo werd ons meegedeeld; daarop zullen we later terugkomen, evenals op de geschiedenis van de Gereformeerde Kerk te Serooskerke.

Een nieuwe gemeente in de Petruskerk?

Overigens wil een groep kerkgangers van de Protestantse Kerk in Nederland op Noord-Walcheren een Gereformeerde Bondsgemeente binnen de PKN opzetten. De gemeente-in-wording zal per 1 maart 2019 worden gevormd. De verwachting is dat de eerste dienst in april gehouden wordt in de Petruskerk in Serooskerke, waar de initiatiefgroep Noord-Walcheren (uitgaande van de Classis Delta van de PKN) momenteel haar diensten al houdt.

De groep gemeenteleden die straks tot die gemeente willen gaan behoren, bezoeken nu nog de diensten in Arnemuiden en die in de Ontmoetingskerk in Middelburg. Dit zijn twee grote PKN-gemeenten die zich rekenen tot de Gereformeerde Bond (behorende tot de vroegere Nederlandse Hervormde Kerk). Deze gemeenten groeien nog altijd flink. Daarom ontstond onder kerkgangers uit Oostkapelle, Serooskerke en Aagtekerke de behoefte een eigen gemeente in de eigen omgeving op te zetten, zo meldt de Provinciale Zeeuwse Courant.