Regionaal College verwierp bezwaren tegen sluiting Mariakerk Meppel

Bezwaarden gaan in beroep bij Generaal College.

De Algemene Kerkenraad van de Protestantse Gemeente Meppel besloot al weer enige tijd geleden om de voormalig gereformeerde Oude Kerk met het grote zalencentrum Trias aan te houden  als het kerkgebouw van de toekomst. Daarom zal afscheid genomen worden van de voormalig hervormde Grote- of Mariakerk.

De kerkenraad van Meppel besloot de protestantse (voormalig gereformeerde) Oude Kerk in de toekomst als kerkelijk centrum aan te houden.

Daarmee volgde de kerkenraad het na ‘zeer grondig onderzoek tot stand gekomen’ advies van het College van Kerkrentmeesters op. Dat College was door de kerkenraad gevraagd te adviseren over de vraag welke van de twee bestaande kerkgebouwen in het centrum het best door de Protestantse Gemeente in de toekomst gebruikt kan worden.

Wijkgemeente Het Erfdeel wil zelfstandig verder.

De Protestantse Gemeente Meppel zegde ook de huur van de kerkzaal van Het Erfdeel in de wijk Oosterboer op. Dit besluit viel daar niet in goede aarde. De wijkkerkenraad van de Oecumenische Wijkgemeente ‘Het Erfdeel’ heeft aangekondigd zich te willen losmaken van de Protestantse Gemeente Meppel om een zelfstandig kerkelijk leven te beginnen.

In beroep.

Ook het afstoten van de voormalig hervormde Grote- of Mariakerk bleek nog geen gelopen race. Tegen dat besluit werden al eerder zes bezwaarschriften ingediend bij het Regionaal College Groningen-Drenthe voor de behandeling van bezwaren en geschillen. De bezwaarschriften werden door dat College inmiddels afgewezen. De bezwaarmakers zijn inmiddels tegen de uitspraak van het Regionaal College in beroep gegaan bij het Generaal College voor de behandeling van bezwaren en geschillen.