Verzetsheld geëerd bij gereformeerde kerk Slootdorp

Catrinus Douma (1917-1945).

Dankzij donaties van onder meer de lokale gemeenschap in Slootdorp in de Wieringermeer is het dorp nu een monument, een straatnaambord en een plaquette rijk betreffende de van oorsprong Friese gereformeerde verzetsstrijder Catrinus Douma.

Catrinus Douma (1917-1945).

Vanaf het begin van de Tweede Wereldoorlog speelde hij een belangrijke rol in het verzet in de Wieringermeer. Op 31 januari 1945, enkele maanden voor het einde van de oorlog, werd hij door de Duitsers opgepakt en naar Amsterdam overgebracht. In Zaandam werd hij op 9 februari 1945 door een vuurpeloton vermoord.

Op zaterdag 6  juni 2020, meer dan 75 jaar na de oorlog, werd de min of meer vergeten verzetsheld geëerd.

De onthulling bij de gereformeerde kerk.

Het monument verwijst naar de dakspanten van de gereformeerde kerk te Slootdorp, waaronder de verzetsstrijders vaak vergaderden (foto: NH Nieuws).

De officiële onthulling van het monument vond plaats bij de gereformeerde kerk in Slootdorp, waar Catrinus met zijn medestanders regelmatig bijeenkwam om verzetsplannen te maken. Natuurlijk waren ook familieleden van Douma bij de plechtigheid aanwezig, inclusief zijn toenmalige verloofde. Een familielid vertelde heel trots te zijn op het feit dat iemand in haar familie zich zo heeft verzet tegen de Duitsers en zichzelf heeft opgeofferd voor de vrijheid van ons land. Ook de burgemeester van de gemeente hield een toespraak.

Een van de initiatiefnemers van de actie merkte op dat het monument van groot belang is omdat Catrinus Douma’s naam min of meer vergeten was, al was hij als verzetsman betrokken bij de hulp aan onderduikers, bij de ondergrondse krant Trouw en bij de Binnenlandse Strijdkrachten.

De gereformeerde kerk te Slootdorp. Het plein voor de kerk heet nu Catrinus Doumaplein (foto: Wikimedia/RCE).

Gerrit Bosma ontwierp het monument en Kevin Rens en Richard Ippel vervaardigden het. Het ontwerp is geïnspireerd op de dakspanten in de gereformeerde kerk. Na de onthulling van het monument en van de toelichtende plaquette werden kransen gelegd bij het monument. Het plein bij de kerk heet nu Catrinus Doumaplein.

Catrinus Douma.

De gedenksteen op het graf van Catrinus Douma (foto: Noord-Hollands Dagblad).

De toen 27-jarige Catrinus Douma was niet helemaal vergeten. Hij wordt onder meer vermeld in het tweede deel van Het Grote Gebod, een tweedelig standaardwerk over het verzet van LO (Landelijke Hulp aan Onderduikers) en LKP (Landelijke Knokploegen) in de Tweede Wereldoorlog. Van hem wordt verteld dat hij ongehuwd (wel verloofd) was, zijn brood verdiende als agent voor een graanhandel en dat hij lid  was van de Gereformeerde Kerk. Hij werd opgepakt op de beurs te Middenmeer  als gevolg van een arrestatie in de voedselorganisatie te Hilversum.

Een verslag van de plechtigheid