Monumentaal kerkorgel Strijen wordt ingewijd

Op zaterdag 23 april 2022 zal  het monumentale Knipscheerorgel van de Gereformeerde Kerk aan het Spui 12 te Strijen weer in gebruik genomen worden, nadat het maandenlang in groot onderhoud geweest was.

Het Knipscheerorgel in de gereformeerde kerk te Strijen  (foto: Wikimedia, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed).

Om drie uur ’s middags om 3 uur zal het orgel ingewijd worden door de Dordtse stadsorganist Cor Ardesch. De organist zal bij die gelegenheid zijn nieuwe compositie in première laten gaan. Het stuk is speciaal gemaakt om de vele klankmogelijkheden van het orgel aan het licht te brengen (de entree is gratis).

Benefietconcert voor ‘Oekraïne’.

De volgende dag, zondag 24 april, wordt in de gereformeerde kerk een benefietconcert gehouden ten behoeve van de slachtoffers van de oorlog in Oekraïne. Deze bijeenkomst begint ‘s middags om 4 uur. Professionele musici uit Oekraïne en Rusland – alumni van de internationale kunstvakhogeschool in Rotterdam – spelen gezamenlijk werken van componisten uit hun landen. De twee pianisten, de violist en de cellist spelen muziekstukken van Ravel, Silvestrov, Vasks en Shostakovich. Het concert duurt ruim een uur. Ook hier is de toegang gratis, al hoopt men na afloop van de bijeenkomst op een donatie voor het genoemde goede doel!

De gereformeerde kerk aan het Spui 12 te Strijen (foto: Reliwiki).

Hoe het orgel ontstond.

Het Knipscheerorgel te Strijen werd in 1844 als een van de grootste Knipscheerorgels in ons land gebouwd. De ontstaansgeschiedenis van het orgel heeft een hoge waarde, vanwege de geschiedenis van het orgel dat verwant is aan de landelijke ontwikkelingen en het belang voor het oeuvre van de orgelbouwer Hermanus Knipscheer II (1802-1874). Het orgel werd in het bouwjaar 1844 in gebruik genomen in de Eilandskerk (1736) in Amsterdam. Na sluiting van die kerk in 1938 (en nadat het bedehuis in de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers in bezit genomen was en gebruikt als gaarkeuken) werd het instrument verkocht aan de Gereformeerde Kerk te Strijen en overgebracht naar de kerk aan het Spui, ter vervanging van een daar aanwezig orgel. Op 14 september 2019 werd het orgel aangewezen gemeentelijk als monument.