‘Valkenboskerk’ Den Haag definitief ‘gered’

Enkele dagen geleden kwam de bouwvergunning binnen voor de ombouw van de voormalig gereformeerde Valkenboskerk in Den Haag tot een groot aantal appartementen.

De voormalig gereformeerde Valkenboskerk.

Aanvankelijk waren enkele ontwikkelaars van plan de kerk te slopen en op die locatie nieuwbouw te ontwikkelen, maar de buurt verenigde zich toen in de Stichting Valkenboskerk Blijft en wist sloop te voorkomen. Men vond de kerk een dusdanig beeldbepalend gebouw dat deze behouden moest blijven en men kwam tegen de afbraak in opstand. Men vroeg zich af waarom de kerk niet omgebouwd kon worden; de ontwikkelaars vonden dat te ingewikkeld en trokken zich terug. Na een nieuwe inschrijvingsronde kreeg een andere projectontwikkelaar (070Vastgoed) de kans plannen te maken voor een transformatie van het grote gebouw tot appartementen.

Zo zien de plannen er uit (beeld: 070Vastgoed).

Toen de plannen vaste vorm hadden aangenomen werd op 6 april 2022 in samenwerking met een architect en met de Gemeente Den Haag een informatieavond gehouden, waar de plannen werden uitgelegd en besproken met buurtbewoners en met de Stichting Valkenboskerk Blijft. Na enige aanpassingen werd vervolgens de bouwvergunning aangevraagd.

Onlangs kwam de vergunning binnen. De Valkenboskerk zal dus nu definitief omgebouwd worden tot 36 koopappartementen van 56 tot 130 m². Binnenkort wordt met de verkoop van de appartementen begonnen.

(Met dank aan de heer L. Schouten te Zoetermeer).