Afbraak ‘Menorah’ te Drachten begonnen

De protestantse, voormalig gereformeerde kerk Menorah aan de Langewyk in Drachten wordt momenteel afgebroken.

De afbraak van de Menorah is hier in het beginstadium (foto’s: MenorAviertje van de Protestantse Gemeente Drachten).

De aannemers zijn begonnen met het verwijderen van het aanwezige asbest, waarna de verdere afbraak van het voormalige gereformeerde kerkgebouw ter hand genomen zal worden. Aldus deelt het mededelingenblad MenorAviertje van de Protestantse Gemeente te Drachten vandaag mee.

De Menorah was jarenlang een van de (destijds) zes kerkgebouwen van de Gereformeerde Kerk te Drachten, destijds enige jaren de grootste ongedeelde en snelst groeiende Gereformeerde Kerk in ons land, met op het hoogtepunt ongeveer 11.000 leden. Onlangs werd het vijftigjarig bestaan van het kerkgebouw herdacht, nog juist voordat de laatste dienst er gehouden werd.

Het orgel van de ‘Menorah’ werd al eerder overgebracht naar Frankrijk, waar het momenteel in La Rochelle in een plaatselijke kerk opgebouwd wordt.