‘Oosterlichtkerk’ te Huizen wordt ‘De Duif’

Zoals wij al eerder berichtten zou de protestantse (voormalig gereformeerde) Oosterlichtkerk in het Noord-Hollandse Huizen een nieuwe naam krijgen, na de sluiting van de (voormalig hervormde) Goede Herderkerk.

Een luchtfoto van de protestantse (voormalig gereformeerde) kerk De Akker, later Oosterlichtkerk en nu… De Duif.

In de Goede Herderkerk werd op zondag 2 juli 2023 de laatste dienst gehouden, waarna de daar verzamelde gemeenteleden zich in optocht naar de Oosterlichtkerk begaven. Onder meer de paaskaars, het avondmaalsstel en de antependia werden meegenomen en in de Oosterlichtkerk geplaatst.

Tijdens de voortzetting van de dienst in de Oosterlichtkerk werd de nieuwe naam van die kerk bekend gemaakt, zoals al eerder aangekondigd was. Een paar honderd gemeenteleden hadden gekozen voor De Duif, boven De Levensbron en Eliorakerk.

De ‘Oosterlichtkerk’ wordt ‘De Duif’.

De Duif is het teken van vrede en bovendien de basisvorm van de Oosterlichtkerk, die nu de enige protestantse kerk van Huizen is. Een en ander is het gevolg van een door de kerkenraad genomen beslissing om het aantal kerkgebouwen drastisch te verminderen. De Duif, c.q. de Oosterlichtkerk heette voor 2010 overigens De Akker.

De dienst in de Oosterlichtkerk (voor het laatst als Oosterlichtkerk), waar de gemeenteleden van de Goede Herderkerk na verloop van tijd binnenkomen.