Johanneskerk Leersum opnieuw in gebruik

De ingrijpend vernieuwde kerkzaal van de protestantse (voormalig gereformeerde) Johanneskerk in het Utrechtse Leersum is op zondag 27 augustus 2023 officieel in gebruik genomen.

De dienst begon bij de doopvont met het drempelgebed.

Hoewel er al enkele zondagen weer kerkdiensten gehouden werden, wilde men van de officiële heringebruikneming een bijzondere gebeurtenis maken.

Voorganger in de dienst was ds. Evelyn Noltus. De kerkdienst werd druk bezocht: er moesten stoelen worden bij gezet en er waren liturgieboekjes te weinig. Medewerking werd onder meer verleend door de cantorij van de Johanneskerk. In gevolge de nieuwe liturgie, die gepaard gaat met de herinrichting van de kerkzaal, begon de kerkdienst met het drempelgebed achterin de kerkzaal bij het doopvont. Het intochtslied was psalm 150 de verzen 1 en 2: Looft God, looft Hem overal. Tijdens de dienst werd ook het Heilig Avondmaal gevierd.

Tijdens de dienst…

Tentoonstelling.

Vanaf zaterdag 26 augustus is in de Johanneskerk een fototentoonstelling te zien ter gelegenheid van de heropening van de kerk. Ze werd samengesteld door verscheidene gemeenteleden en heeft als thema ‘(B)Uit-en-thuis’. De tentoonstelling is te zien op de zondagen, ’s morgens van tien tot twaalf uur, en op de eerste dinsdagochtend van de maand tussen tien en twaalf uur.