Kerk te Geesteren gaat dicht

Laatste dienst op  8 oktober 2023.

In de protestantse (voormalig gereformeerde) kerk in het Gelderse Geesteren wordt op zondag 8 oktober 2023 de laatste dienst gehouden. De kerk maakt deel uit van de Protestantse Gemeente De Wijngaard te Geesteren-Gelselaar-Haarlo-Borculo.

De gereformeerde kerk en de Schephuve te Geesteren.

Het is trouwens niet de enige kerk van de Protestantse Gemeente De Wijngaard die dicht gaat; ook drie andere kerkgebouwen sluiten de deuren. Vier van de vijf protestantse bedehuizen worden afgestoten; alleen de Joriskerk in Borculo blijft open. Namens de kerkenraad werd meegedeeld dat de krimpende gemeente momenteel erg versplinterd samenkomt, verdeeld over de nu nog vijf dienstdoende kerkgebouwen. Het kerkbezoek nam na de coronapandemie verder af. Omdat de Borculose Joriskerk centraal ligt in de kerkelijke gemeente en in Borculo ook de meeste gemeenteleden wonen, wordt die kerk gehandhaafd.

De voormalige gereformeerde kerk in Geesteren werd vorig jaar beschikbaar gesteld voor opvang van Oekraïense vluchtelingen en asielzoekers. “De sluiting van de kerk raakt velen in het hart. Er is begrip, maar we horen ook wel reacties van mensen die aangeven dat het besluit zeer doet. Mensen zijn hier getrouwd, kinderen zijn hier gedoopt”, aldus een vertegenwoordiger van de kerkenraad.

De laatste dienst in de voormalig gereformeerde kerk aan de Dorpsstraat te Geesteren zal op zondag 8 oktober a.s. (’s middags om half drie) gehouden worden. We hopen daarvan t.z.t. verslag te doen. Belangstellenden kunnen de kerk in Geesteren nog bekijken op zaterdagmiddag 7 oktober tussen half twee en half vijf.