50 jaar De Rank Mijdrecht met gedenkboekje

In Mijdrecht werd vandaag, 7 oktober 2023, het jubileumfeest gevierd in verband met het vijftigjarig bestaan van de protestantse (voormalig gereformeerde) kerk De Rank aan de Prins Bernhardlaan.

‘De Rank’ te Mijdrecht.

Heel anders dan in oktober 1998, toen De Rank vijfentwintig jaar bestond en tijdens de zondagse kerkdienst ter gelegenheid daarvan slechts het ‘Lang zal ze leven’ gezongen werd, wordt bij het vijftigjarig jubileumfeest flink uitgepakt. Het thema van het feest was Omzien & Uitzien. Iedere belangstellende ‘die De Rank een warm hart toedraagt vanuit het verleden of heden’ was welkom om het feest mee te vieren. Zondag 8 oktober wordt in de zondagse kerkdienst uiteraard ook aandacht aan het jubileum besteed. Zo wordt dan de toon gezet met psalm 89 vers 1, dezelfde psalm die bij de ingebruikname van De Rank 50 jaar geleden is gezongen.

Om half twee zaterdagmiddag was de ontvangst ‘met koffie en lekkers’. Om kwart over twee werd onder leiding van ds. Erick Versloot een kerkelijke viering gehouden ter gelegenheid van ‘vijftig jaar De Rank’. Met het zingen van psalm 89 vers 1 klonk dezelfde psalm die ook vijftig jaar geleden bij de ingebruikneming van de kerk gezongen werd.

Gedenkboekje over De Rank.

De voorkant van het pas verschenen magazine ‘Van Gereformeerde Kerk tot Open Huis De Rank’.

Vervolgens werd om drie uur stilgestaan bij de geschiedenis van De Rank (‘Omzien’), waarbij de presentatie van het magazine ‘Van Gereformeerde Kerk tot Open Huis De Rank’ het sluitstuk vormde. Het is een keurig verzorgd, 28 pagina’s tellend en stevig geïllustreerd boekwerkje geworden, waarin de auteur, de heer Wim Schipper, precies zoals de titel belooft, uitvoerig ingaat op de historie (en de toekomst!) van De Rank. Op dit gedenkboekje komen we binnenkort uitvoerig terug.

Open Huis ‘De Rank’ en een verbouwing.

Na de presentatie van het magazine De Rank kwam het tweede gedeelte van het thema aan de orde, namelijk: ‘Vooruitzien’, waarin een toelichting gegeven op de verbouwing van De Rank die plaatsvindt in verband met de Open Huis-functie die het kerkgebouw steeds meer kenmerkt, en waarover het laatste, zesde hoofdstuk van het magazine de lezer uitvoerig informeert. Zo is onlangs, in juni 2023, de tekst ‘Kerkelijk Centrum’ en het Chi-Rho teken van de kerkgevel verwijderd (het Chi-Rho teken krijgt een plaats in de kerkzaal), om duidelijk aan te geven dat De Rank een multifunctioneel gebouw is geworden, waarin zowel kerkelijke als andere activiteiten een plek hebben.

De uitnodiging met het programma van het jubileumfeest.

In juli 2023 werd de tweede fase van de verbouwing ingeluid. Er komen in de hal bij de zijingang een extra spreekkamer, een pantry en een toilet, omdat de toiletten en de keuken niet meer bereikbaar zijn als de achterzaal in gebruik is. Die kant van De Rank is dan ‘met toilet en koffie’ los van de achterzaal te gebruiken. In de derde fase van de verbouwing worden de entree en de toiletruimte onder handen genomen.

Momenteel is het al erg druk in De Rank, zo leert het gedenkboekje ons. Vluchtelingenwerk houdt er de hele week kantoor en gaat twee dagen per week gebruik maken van twee spreekkamers. Op drie dagen is er een intensieve taalcursus voor statushouders. Ook hebben de Taalmaatjes en een begeleidingstraject vanuit de gemeente er elke week een bijeenkomst, terwijl nog andere activiteiten op bepaalde dagen gebruik maken van De Rank.

De Werkgroep die dit alles regelt brengt de toekomst volgens het gedenkboekje als volgt onder woorden: “In 2025 is Het Open Huis een aantrekkelijke en bekende plek van ontmoeting en omzien naar elkaar, waar ‘ik ben er voor jou’ gestalte krijgt door: een luisterend oor te bieden aan wie dat nodig heeft, onderdak te bieden en samen te werken met maatschappelijke en culturele organisaties, een ruim en inspirerend aanbod van activiteiten te bieden op het gebied van cultuur en zingeving”.

“Als Protestantse Gemeente Mijdrecht willen we bekend staan om ons omzien naar elkaar. In navolging van Jezus die liet en laat zien: ‘Ik ben er voor jou!’ willen wij er zijn voor het dorp. Met ‘De Rank’ als Open Huis hebben we daar een unieke mogelijkheid voor, zonder onze identiteit als kerkgemeenschap te verliezen”.

Waarvan acte.

Jubileumviering ‘De Rank’ >