‘Pro Rege’ Rotterdam leeg

Kort geleden werd het orgel van de protestantse (voormalig gereformeerde) kerk Pro Rege’ aan de Oudedijk te Rotterdam-Kralingen – waar op 18 juni 2023 de laatste dienst gehouden werd – in losse onderdelen vervoerd naar de Oranjekerk in Hillegersberg, die (zoals we al eerder berichtten) het orgel heeft gekocht.

De speeltafel is bijna bij de ‘Oranjekerk’ (foto: Prot. Gem. Kralingen).

De wijkgemeente rond de Oranjekerk aan de Rozenlaan te Rotterdam is erg blij dat ze het orgel konden kopen, want hun instrument was aan vervanging toe. Met de verhuizing van het orgel is het leegruimen van ‘Pro Rege’ nu definitief afgerond. Er zijn de afgelopen maanden flink wat vrachtauto’s met overtollige spullen afgevoerd naar het milieupark. Een aantal zaken zoals stoelen, tafels en lampen zijn tweedehands verkocht. En een oud-ijzerhandelaar kon worden blij gemaakt met oude kasten etc. De nieuwe eigenaar van ‘Pro Rege’ heeft in afwachting van de verbouwing tijdelijk een aantal ruimtes verhuurd aan kunstenaars. Een paar fotografen hebben een ruimte voor een fotostudio; ze zijn blij met het daglicht en de hoge plafonds. Verder is in de voormalige consistoriekamer nu een keramiste werkzaam.