Laatste ‘zangdagavond’ in geref. kerk Geesteren

Nadat op 8 oktober 2023 in de gereformeerde kerk te Geesteren de laatste dienst gehouden werd, is onlangs door een zanggroep afscheid genomen van dat kerkgebouw aan de Dorpsstraat.

Een volle kerk.

Toen in 2002 door de kerkenraad van de Gereformeerde Kerk te Geesteren besloten werd de tweede kerkdienst wegens gebrek aan belangstelling af te schaffen, was een deel van de gemeente daar tegen. Als compromis is toen afgesproken dat eenmaal per maand een zangdienst moest worden gehouden. Die sloeg uiteindelijk een geheel onafhankelijke weg in, met als hoofdmoot zang, maar ook cabaret of musical waren mogelijk. Er was geen predikant bij betrokken, meestal wel een gebed of een gedicht.

‘… en vormden samen nog geruime tijd één koor op het kerkplein …’

Door de kerksluiting in Geesteren ging dit podium ook dicht. Vandaar dat de zanggroep nog eens voor de laatste keer bij elkaar geroepen werd op zondag 15 oktober 2023. Er waren ongeveer honderdvijftig mensen aanwezig. Doedelzakblazer Henny Barnhoorn begeleidde (ondersteund door organist Eelco Schuijl) het zingen van het slotlied, ‘Vervuld van Uw zegen‘ (Lied 425, tekst Rikkert Zuiderveld). Al zingend verlieten de bezoekers het kerkgebouw en vormden samen nog geruime tijd één koor op het kerkplein.

Verslag van de laatste zangdagavond >