Goede Herderkerk Alphen a/d Rijn naar Baptisten

De protestantse, voormalig gereformeerde Goede Herderkerk aan de Ten Harmenstraat 16 te Alphen aan den Rijn-Noord heeft een nieuwe eigenaar. De protestantse gemeente Goede Bron heeft de kerk verkocht aan de Baptistengemeente van Alphen Noord.

De Goede Herderkerk te Alphen aan den Rijn (foto: Reliwiki, J. Sonnevelt).

De Goede Bron heeft nu twee kerkgebouwen, maar gaat als gemeente verder in het kerkelijk zalencentrum De Bron bij de Ridderhof (gezamenlijk gebouwd door gereformeerden, hervormden en rooms-katholieken). Daardoor kwam de Goede Herderkerk beschikbaar.

De protestantse gemeente had de wens dat de Goede Herderkerk na de verkoop nog steeds als kerk zou worden gebruikt. Met de overname door de Baptisten uit Alphen aan den Rijn-Noord is die zekerheid er nu. Afgelopen week werd de koop officieel gesloten.

De Goede Herderkerk.

De Goede Herderkerk van opzij gezien (met rechts de losstaande toren).

De Goede Herderkerk (behorende tot De Gereformeerde Kerk te Alphen aan den Rijn-Noord) werd gebouwd naar een ontwerp van architect W. Ingwersen te Amsterdam. De eerste steen werd op 31 oktober 1964 gelegd door ds. W. Tom (1901-1977) van Alphen aan den Rijn-Noord (voorheen Oudshoorn). De Goede Herderkerk werd op 16 november 1965 in gebruik genomen.

Ter gelegenheid van het afscheid van de Goede Herderkerk is een ‘360 graden tour’ vervaardigd en werd een speciaal herdenkingsnummer uitgegeven van het kerkblad Kleurrijk. Daarop komen we binnenkort terug. Op 5 november 2023 werd de laatste dienst in de Goede Herderkerk gehouden, waarin ds. C.P. van Dijk voorging.

De protestantse, voormalig gereformeerde Maranathakerk aan de Raadhuisstraat in Alphen aan den Rijn is nog steeds als protestantse kerk in gebruik.