“Een plek van betekenis” in Alphen aan den Rijn

Magazine ter gelegenheid van de buitengebruikstelling van de ‘Goede Herderkerk’ te Alphen aan den Rijn.

Ter gelegenheid van de sluiting van de protestantse (voormalig gereformeerde) Goede Herderkerk aan de Ten Harmenstraat in Alphen aan den Rijn, verscheen een magazine, waarin uitvoerig teruggekeken wordt op het kerkelijk leven.

Het nieuwe magazine over de Goede Herderkerk te Alphen aan den Rijn.

Het boekje is uitgegeven door de Protestantse wijkgemeente Goede Bron en men gaf het magazine als titel mee “De Goede Herderkerk. Een plek van betekenis”. Het is niet zozeer een geschiedenisboek maar een boek met talloze herinneringen die samen, als puntje bij paaltje komt, natuurlijk ook de geschiedenis vormen van deze bijzonder vormgegeven kerk met haar forse losstaande klokkentoren.

Eerder werden over de geschiedenis van de Goede Herderkerk al jubileumbundels uitgegeven bij het veertig- en het vijftigjarig bestaan.

Van het afscheid van de Goede Herderkerk is veel werk gemaakt. Niet alleen werd door ruim veertig gemeenteleden gebruik gemaakt van de mogelijkheid herinneringen aan het papier toe te vertrouwen om in het magazine te worden gebundeld; ook werd – zoals we al eerder meldden – een zgn. 360-gradenpresentatie van de kerk gemaakt door Bas Reichgelt, waardoor men het hele kerkgebouw kan doorlopen en hier en daar bijgepraat wordt over het interieur en het ontwerp van de kerk.

Het interieur van de Goede Herderkerk te Alphen aan den Rijn (foto: ‘360-gradenpresentatie’).

De ruim veertig verhalen met herinneringen aan de ‘met dubbeltjes en kwartjes bij elkaar gespaarde’ Goede Herderkerk werden door de redactie in zeven rubrieken thematisch gebundeld: ‘De Goede Herderkerk, een plek om op te bouwen’, ‘…, een plek van vreugde en verdriet’, ‘…, een plek om je thuis te voelen’, ‘…, een plek om actief te zijn’, ‘…, een plek voor jong en oud’, ‘…, een plek van stilte, klank en kleur’, ‘…, een plek om te vieren, te delen en te dienen’, en ‘…, een plek van betekenis’.

Zo komen onder veel meer aan de orde de zgn. ‘scholendiensten’ (waar ook buitenkerkelijke ouders met hun kinderen kwamen); het kerkgebouw en het kerkelijk leven op allerlei manieren bekeken; trouw en rouw; muziek; vrijwilligerswerk waardoor ‘verbinding’ tussen mensen ontstond; de kosters en het kosterschap; het tuinonderhoud; de zondagsschool en natuurlijk veel over het andere kerkelijk jeugdwerk; het (gebruik van het) interieur van de kerk; natuurlijk het orgel (‘orgelspelen in de Goede Herderkerk is een feestje’); het ‘feest van de Geest’, het liturgisch bloemschikken, enz.

Samengenomen krijgt men zo een volledig beeld van wat het kerkelijk leven in de Goede Herderkerk inhield: ‘Het gaat om de gemeenschap’, om samen te vieren, te dienen en te delen. Een plek van betekenis, die in ieder geval althans voor wat betreft de Protestantse Gemeente te Alphen aan den Rijn gesloten is… Des te belangrijker is deze uitgave om die plek van betekenis”  niet te vergeten.

• Marina Kapteyn, Paul van der Loo en het verhalenteam bestaande uit Rien Bakker, Thijmen Bruijnes, Anneke Groeneveld-Plomp, Dorette van Vliet en Martin Wijnans (samenstellers), De Goede Herderkerk, Een plek van betekenis. Een speciale editie met verhalen van gemeenteleden, in ‘Kleurrijk’, het kerkelijk inspiratieblad van een veelzijdige gemeente, de protestantse wijkgemeente Goede Bron. Alphen aan den Rijn, 2023, een magazine van 44 pp., met veel kleurenfoto’s geïllustreerd.