Pniëlkerk Almelo eind 2024 dicht

Zoals we al eerder berichtten gaat de Protestantse Gemeente te Almelo drie van haar vier kerkgebouwen sluiten en gaat men als gemeente verder in de Grote Kerk op het Kerkplein. De protestantse (voormalig gereformeerde) Pniëlkerk aan de Rembrandtlaan zal ook buiten gebruik gesteld worden.

De Pniëlkerk te Almelo.

Namens de kerkenraad van Almelo werd aan de redactie van GereformeerdeKerken.info meegedeeld dat de laatste dienst in de Pniëlkerk zal worden gehouden zodra de herinrichting van de Grote Kerk voltooid is. Volgens de huidige planning zal dat aan het eind van 2024 zijn, “omdat we hopen de kerstnachtdienst 2024 als eerste gezamenlijke dienst in ons vernieuwde onderkomen te kunnen vieren”.

“Pniëlkerk onze herberg tijdens verbouw Grote Kerk”.

Aanvankelijk was het de bedoeling dat de wijkgemeente rond de Grote Kerk op zondag 25 februari 2024 haar kerk zou ‘loslaten’ in verband met de herinrichting. Maar nu is besloten dat het opnieuw inrichten van de Grote Kerk pas medio mei 2024 begint. Daarom zal de Grote Kerk tot die tijd ‘nog even gebruikt’ worden. Het tijdelijk ‘loslaten’ van de kerk is nu gepland op zondag 21 april 2024. Dan wordt de kerk op symbolische wijze losgelaten ‘om die klaar te maken voor ingebruikname voor de hele Protestantse Gemeente Almelo’.

Aan het einde van deze dienst worden de kanselbijbel, het gedachtenisbord, de paaskaars, de kinderkaars, de kandelaars en het avondmaalstel naar buiten gedragen. Dezelfde mensen dragen enkele van deze voorwerpen twee weken later binnen, tijdens de ‘binnendraagdienst’ in de Pniëlkerk. Die dienst is zondag 5 mei gepland. “De Pniëlkerk is onze herberg tijdens de periode dat de Grote Kerk wordt verbouwd”.

Geen gedenkboek.

Er zijn – zo werd aan de redactie van GereformeerdeKerken.info meegedeeld – geen plannen om een gedenkboek met betrekking tot de Pniëlkerk uit te geven. Wel wil men een aantal interviews met mensen, die herinneringen aan de Pniëlkerk hebben, op de website zetten.