‘Vredehorst Hoogeveen blijft in elk geval open’

Momenteel wordt de protestantse (voormalig gereformeerde) Oosterkerk te Hoogeveen afgebroken. Onlangs werden foto’s van de afbraak gepubliceerd.

De afbraak van de Oosterkerk te Hoogeveen gefotografeerd door Melvin Boer.

Maar daar zal het niet bij blijven. In september 2023 besloot de kerkenraad namelijk ‘uiterlijk per 1 januari 2025 gebruik te maken van maximaal drie kerkgebouwen, en uiterlijk in 2028 het besluit over de teruggang naar twee kerkgebouwen concreet te maken’. Inmiddels is bekend geworden dat de voormalig gereformeerde kerk de Vredehorst in ieder geval open blijft.

De protestantse (voormalig gereformeerde) Vredehorstkerk te Hoogeveen.

Op langere termijn zal dan gekozen moeten worden tussen de monumentale en kerkhistorisch belangrijke (voormalig gereformeerde) Hoofdstraatkerk (gebouwd ter gelegenheid van de ‘Vereniging’ van de kerken uit Afscheiding en Doleantie) en de twee voormalig hervormde kerken De Goede Herderkerk en de Grote Kerk. Daarover worden later beslissingen genomen.

Translation into English:

“Vredehorst in Hoogeveen will remain open in any case”

Currently, the Protestant (formerly Reformed i.e. ‘Gereformeerde’) Oosterkerk in Hoogeveen is being demolished. Recently, photos of the demolition were published.

But that won’t be the end of it. In September 2023, the church council decided to ‘use a maximum of three church buildings by January 1, 2025, and to concretize the decision to reduce to two church buildings by 2028’. It has now been announced that the former Reformed (gereformeerde) church, Vredehorst, will remain open at least.

In the longer term, a choice will have to be made between the monumental and churchhistorically significant, formerly Reformed (‘Gereformeerde’)  Hoofdstraatkerk (built on the occasion of the ‘Union’ of the churches from the Separation and Doleantie) and the two former Reformed (‘Hervormde’) churches, De Goede Herderkerk and the Grote Kerk. Decisions on this matter will be made later.