We berichtten de laatste tijd verscheidene malen over (voormalig) gereformeerde (PKN-) kerkgebouwen die een opknapbeurt ondergingen. Ook de toren van de (voormalig gereformeerde) kerk van de Protestantse Gemeente Lieren-Beekbergen aan de Lierderstraat in Lieren, ten zuiden van Apeldoorn. werd onlangs gerepareerd.

In september 2025 werden steigers rondom de kerktoren geplaatst om de torenspits geheel te verstevigen (deze was min of meer bouwvallig geworden), terwijl ook het leien dak vernieuwd werd. Eind september begon men met de klus, en onlangs werden de werkzaamheden afgerond.
De gereformeerde kerk aan de Lierderstraat.
‘De Gereformeerde Kerk te Beekbergen’ ontstond op 4 december 1835 vanuit de Afscheiding van1834 als Christelijke Afgescheidene Gemeente. De gemeente kwam voort uit ‘conventikels’, huisgodsdienstoefeningen die (zonder toestemming van de plaatselijke overheid) verboden waren als daarbij meer dan twintig personen aanwezig waren.

Toen ds. A. Brummelkamp (1811-1888) uit Hattem, een van de eerste Afgescheiden predikanten in ons land, in 1835 een vergadering leidde over de voortgang van de Afscheiding in die omgeving, waren daarbij ook Afgescheidenen uit Lieren (bij Beekbergen) aanwezig. Dat leidde op 4 december 1835 dus tot de instituering van de Afgescheiden Gemeente van Beekbergen, die onder leiding van ds. Brummelkamp plaatsvond.
Aanvankelijk werd het pastoraat in de jonge gemeente verzorgd door de Afgescheiden predikanten uit Apeldoorn (link), maar op 31 juli 1853 kreeg de gemeente een eigen predikant in de persoon van ds. M. Sipkes (1830-1895). De predikant kreeg een traktement van fl. 225.

Omdat de kerkdiensten in het begin gehouden werden in particuliere woningen, werd in 1849 besloten tot de bouw van een eigen kerkje met honderdvijftig zitplaatsen, gelokaliseerd aan de Tullekensmolenweg in Lieren. De precieze locatie was ter hoogte van het tegenwoordige nr. 106. Op 21 april 1850 werd de kerk in gebruik genomen.

Toen het kerkgebouw ongeveer tachtig jaar gebruikt was kreeg de kerkenraad door dat de gemeente zozeer groeide dat het bedehuis te klein werd. Zo werd het avondmaal – naar gewoonte in veel kerken in die tijd – aan (een) tafel(s) voorin de kerk gehouden. In groepjes gingen de belijdende leden achtereenvolgens naar de avondmaalstafel. Daarbij ging het in de kleine kerk ‘niet stichtelijk’ toe. In gewoon Nederlands: men liep elkaar bij de ‘tafelwisseling’ in de weg. Ook moest door de beperkte plaatsruimte worden afgesproken dat de kinderen niet mee naar de kerk konden.

Dat was tijdens de kerkenraadsvergadering van 13 februari 1930 voldoende aanleiding om te besluiten tot de bouw van een nieuwe kerk. Natuurlijk werden drie weken later (op 6 maart) eerst de gemeenteleden gehoord, die met het plan instemden. De betrekkelijk kleine gemeente kon om financiële redenen niet direct met de bouw beginnen, maar na veel inspanning en hulp van buitenaf kon op 26 september 1934 de nieuwe – tegenwoordige – kerk aan de Lierderstraat in gebruik genomen worden. De bouwkosten bedroegen fl. 15.202 en het nieuw aangeschafte orgel kostte fl. 1.100 (gelukkig bracht het oude instrument nog fl. 400 op).

De ingebruikneming stond onder leiding van de toenmalige plaatselijke predikant, ds. J. Estié (1902-1937), die daar van 1928 tot 1937 gereformeerd predikant was. Hij had ook de ‘eerste steen’ voor de kerk gelegd.

Verbouwingen.
Het kerkelijk leven ontplooide zich in de tientallen jaren erna hoe langer hoe breder. Om voldoende ruimte te hebben voor het houden van de vergaderingen, onder meer die van de jeugd, werd besloten het los van de kerk staande zaaltje te vervangen door stenen nieuwbouw achter de kerk. De nieuwe vergaderlocatie werd ‘Het Trefpunt’ genoemd. Tegelijk werd in de kerk een galerij aangebracht, vooral omdat in het zomerseizoen veel vakantiegangers in de kerk kwamen en er daardoor meestal twee ochtenddiensten gehouden moesten worden.
Eer kwam ook een nieuw orgel. Op 2 november 1966 (‘Dankdag voor gewas en arbeid’) werd het door Van de Berg & Wendt gebouwde orgel in gebruik genomen. Het instrument werd in 1985 door de firma Slooff gereviseerd en werd toen uitgebreid met een tweede manuaal.

Een zeer grondige verbouwing onderging het interieur van de kerk in 2009. De houten vloer werd verwijderd en vervangen door een plavuizen vloer met vloerverwarming. De kansel uit de jaren ‘70 van de vorige eeuw werd vervangen door een houten preekstoel in licht eiken. Ook werd het gehele liturgisch centrum aangepast. Verder werden de kerkbanken uit de kerk verwijderd en verkocht, en vervangen door losse stoelen, waardoor het gebruik van de kerkzaal multifunctioneler geworden is. De psalmborden werden vervangen door moderne beamers, die de Orde van Dienst op de wanden van de kerkzaal projecteren. Daardoor ontstond ook de mogelijkheid filmpjes en foto’s te projecteren, bijvoorbeeld bij begrafenissen en andere bijeenkomsten.

Op 30 oktober 2009 is de naam van de ‘Gereformeerde Kerk te Beekbergen’ gewijzigd in ‘Protestantse Gemeente Lieren-Beekbergen’, overigens zonder een fusie met een hervormde gemeente.
De onlangs gereed gekomen restauratie van de kerktoren is niet de eerste. In 2011 werd aan de toren namelijk al een grondige opknapbeurt uitgevoerd. Zo heeft men toen een lang geleden ontstane lange scheur in de torenmuur uitgehakt en opnieuw gevoegd, terwijl de toren voorzien werd van een nieuwe houten spits. De torenmuur werd aan de buitenkant waterdicht gemaakt. Om aan de regelgeving te voldoen werd de bliksemafleider verbeterd. Verder werd de kerkklok voorzien van een elektrische aandrijving, zodat deze niet meer met de hand behoefde te worden geluid. De torenhaan werd van een nieuwe laag bladgoud voorzien.
Door de onlangs afgeronde renovatie is het kerkgebouw in Lieren weer geheel up-to-date!
© 2026. GereformeerdeKerken.info
Translation into English:
‘Gereformeerde’ Church in Lieren renovated.
In recent times we have reported several times on (former) ‘Gereformeerde’ (PKN) church buildings that have undergone renovation. This also applies to the tower of the (former ‘gerformeerde’) church of the Protestant Congregation of Lieren–Beekbergen on Lierderstraat in Lieren, south of Apeldoorn, which was recently repaired.
In September 2025 scaffolding was erected around the church tower in order to fully reinforce the spire (which had more or less become structurally unsound), while the slate roof was also renewed. Work on the project began at the end of September, and the activities were recently completed.
The ‘gereformeerde’ church on Lierderstraat.
“The ‘Gereformeerde’ Church at Beekbergen” originated on 4 December 1835 from the Secession of 1834 as a Christian Seceded Congregation. The congregation arose from “conventicles,” home religious gatherings which (without permission from the local authorities) were forbidden if more than twenty persons were present.
When Rev. A. Brummelkamp (1811–1888) from Hattem, one of the first Seceded ministers in our country, led a meeting in 1835 on the progress of the Secession in that area, Seceders from Lieren (near Beekbergen) were also present. This led, on 4 December 1835, to the institution of the Seceded Congregation of Beekbergen, which took place under the leadership of Rev. Brummelkamp.
Initially the pastoral care in the young congregation was provided by the Seceded ministers from Apeldoorn, but on 31 July 1853 the congregation received its own minister in the person of Rev. M. Sipkes (1830–1895). The minister received a stipend of 225 guilders.
Because in the beginning the worship services were held in private homes, it was decided in 1849 to build a church of its own with one hundred and fifty seats, located on Tullekensmolenweg in Lieren. The exact location was at the site of what is now number 106. On 21 April 1850 the church was put into use.
After the church building had been in use for about eighty years, the church council realized that the congregation had grown so much that the house of worship had become too small. Thus the Lord’s Supper—according to the custom in many churches at that time—was celebrated at one or more tables at the front of the church. In groups, the confessing members would successively go to the communion table. In the small church this did not proceed “in an edifying manner.” In plain Dutch: people got in each other’s way during the “changeover at the table.” Because of the limited space, it also had to be agreed that children could not come to church.
This was sufficient reason during the church council meeting of 13 February 1930 to decide on the construction of a new church. Naturally, three weeks later (on 6 March) the members of the congregation were first consulted, and they agreed with the plan. For financial reasons the relatively small congregation could not begin construction immediately, but after much effort and help from outside, the new—present—church on Lierderstraat could be put into use on 26 September 1934. The construction costs amounted to 15,202 guilders, and the newly purchased organ cost 1,100 guilders (fortunately the old instrument still fetched 400 guilders).
The dedication service was led by the then local minister, Rev. J. Estié (1902–1937), who served there as ‘gereformeerde’ minister from 1928 to 1937. He had also laid the “first stone” of the church.
Renovations.
In the decades that followed, church life developed ever more broadly. In order to have sufficient space for holding meetings, including youth meetings, it was decided to replace the small hall that stood separately from the church with new brick construction behind the church. The new meeting place was called “Het Trefpunt” (“The Meeting Point”). At the same time, a gallery was added to the church, mainly because during the summer season many vacationers attended the church, which usually made it necessary to hold two morning services.
There also came a new organ. On 2 November 1966 (“Thanksgiving Day for crops and labor”), the organ built by Van de Berg & Wendt was put into use. The instrument was overhauled in 1985 by the firm Slooff and was then expanded with a second manual.
A very thorough renovation of the church interior took place in 2009. The wooden floor was removed and replaced by a tiled floor with underfloor heating. The pulpit from the 1970s was replaced by a wooden pulpit in light oak. The entire liturgical center was also adapted. Furthermore, the church pews were removed and sold, and replaced by individual chairs, making the use of the church hall more multifunctional. The psalm boards were replaced by modern projectors, which project the Order of Service onto the walls of the church hall. This also created the possibility of projecting videos and photos, for example at funerals and other gatherings.
On 30 October 2009, the name “’Gereformeerde’ Church at Beekbergen” was changed to “Protestant Congregation of Lieren–Beekbergen,” incidentally without a merger with a ‘hervormde’ congregation.
The recently completed restoration of the church tower is not the first. In 2011, the tower had already undergone a thorough renovation. At that time, a long-standing crack in the tower wall was cut out and repointed, while the tower was fitted with a new wooden spire. The outer side of the tower wall was made watertight. To comply with regulations, the lightning conductor was improved. In addition, the church bell was fitted with an electric drive, so that it no longer needed to be rung by hand. The weather vane on the tower was provided with a new layer of gold leaf.
Thanks to the recently completed renovation, the church building in Lieren is now once again completely up to date!