V/m. gereformeerde kerk PKN-kerk Grijpskerk

De voormalig gereformeerde (sinds 2012 protestantse) kerk aan de Nicolaas Grijpstraat in het Groningse Grijpskerk wordt de PKN-kerk in het dorp.

De voormalig gereformeerde (sinds 2012  protestantse) kerk te Grijpskerk wordt de PKN-kerk van het dorp.

Op vrijdag 8 november 2019 worden de voormalig hervormde kerk, het kerkhof en de bijbehorende gebouwen overgedragen aan de Stichting Oude Groninger Kerken (SOGK), die inmiddels vele kerken en begraafplaatsen onder haar hoede heeft.

De Protestantse Gemeente Grijpskerk en omstreken ontstond door  verscheidene fusies. In 2012 besloten de Gereformeerde Kerk en de Hervormde Gemeente van Grijpskerk samen verder te gaan als Protestantse Gemeente. Vijf jaar later, in 2017, volgden fusies met de Gereformeerde Kerken van de dorpen Niezijl en Kommerzijl.

Werden door de fusies de kerkgebouwen te Niezijl  en Kommerzijl  dus buiten gebruik gesteld, enige tijd geleden werd voorts besloten het hervormde kerkgebouw aan de SOGK over te dragen en voortaan als PKN-kerkgebouw de  kerk aan de Nicolaas Grijpstraat te gebruiken. In het voormalig hervormde kerkgebouw zullen zo nu en dan rouw- en trouwdiensten gehouden kunnen worden.