Petitie voor behoud ‘Orgelzolders’ in de Breepleinkerk Rotterdam

Momenteel wordt een petitie gehouden om de Orgelzolders in de voormalig gereformeerde Rotterdamse Breepleinkerk van de ondergang te redden. Hoewel er kerkelijke en wereldlijke rechtsgedingen gaande zijn hoopt men met deze petitie extra kracht bij te zetten aan het streven tot behoud van de plek waar in de Tweede Wereldoorlog Joodse onderduikers lange tijd verborgen werden.

Een van de onderduikplekken naast het orgel van de voormalig gereformeerde Breepleinkerk te Rotterdam (foto: Orgelzolders.nl).

De Protestantse Gemeente te Rotterdam-Zuid heeft de kerk onlangs verkocht (in afwachting van de uitkomst van de rechtszaken), maar de Stichting die zich bezighoudt met het organiseren van rondleidingen naar de Orgelzolders in de Breepleinkerk vreest, dat na de overname voor deze leerzame excursies geen ruimte meer is.

Jaarlijks bezoeken velen deze historische plek, onder wie duizenden schoolkinderen. Met een online petitie wil Stichting Schuilplaats Orgelzolders de plek behouden zoals het nu is. Men roept op om de verkoop en de oplevering van de kerk niet eerder te laten plaatsvinden voordat de voormalige onderduikplek achter het orgel en de educatieve en museale activiteiten zijn veiliggesteld.

De petitie was op woensdag 17 maart 2021 om half acht ’s avonds 1.700 keer ondertekend.

Hier kan de petitie worden bekeken en ondertekend