Geref. kerk Niezijl wordt opnamestudio

De voormalige gereformeerde kerk in het Groningse Niezijl is omgeturnd tot een muziekopnamestudio. Het kruis op de aandachtswand is vervangen door Elvis Presley en op de plaats van de zitplaatsen van de ouderlingen staat nu elektronische regelapparatuur.

De vroegere gereformeerde kerk te Niezijl.

Voor de preekstoel staan nu een drumstel en een vleugel. De nieuwe eigenaar, een muzikant, wil in zijn ‘Studio Kerk’ muziekbands ontvangen ‘die iets willen neerzetten, die zichzelf hier een week opsluiten en er dan een mooie performance uitgooien’. De kerk blijft overigens min of meer zoals ze was: de kansel is nog aanwezig en ook de geloofsbelijdenis – boven de preekstoel – staat nog steeds op de muren geschreven. De nieuwe eigenaar vindt de akoestiek in de twaalf meter hoge kerkzaal ‘fantastisch, met een mooie korte nagalm, zodat ze heel geschikt is als opnamestudio’.

De Gereformeerde Kerk te Niezijl werd – samen met de Gereformeerde Kerk te Kommerzijl – in  2017 samengevoegd met de Protestantse Gemeente te Grijpskerk.