‘Menorah’ Drachten nu geheel gesloopt

De afbraak van de protestantse (voormalig gereformeerde) kerk Menorah aan de Langewyk te Drachten is voltooid. Alleen de pastorie naast de kerk blijft staan.

De laatste fase van de afbraak van de ‘Menorah’ en de luidklok… (foto’s: ‘MenorA4tje’).

Kort geleden werd het laatste van de Menorah dat er nog stond, de losse klokkentoren, gesloopt, zo deelde het kerkelijk wijkblad MenorA4tje mee. Eerst werd de klok met een hoogwerker uit de toren gehaald en vervolgens overgebracht naar de opslagplaats van een gemeentelid. De klok wordt daar bewaard totdat er definitief een geschikte plaats voor gevonden zal zijn in de onlangs opnieuw in gebruik genomen gerenoveerde (voormalig gereformeerde) Zuiderkerk aan de Burgemeester Wuiteweg.

“Zo is er nu niets meer te vinden dat aan de Menorah doet herinneren, waarmee een hele periode gemeentelijk samenzijn helaas is afgesloten”, zo besloot de redactie van MenorA4tje haar berichtgeving daarover. De laatste dienst werd daar op 27 juni 2021 gehouden.