Kerk Nieuw-Amsterdam verkoopt jeugdgebouw

De kerkenraad van de protestantse (voormalig gereformeerde) Noorderkerk in het Drentse Nieuw-Amsterdam zet (op Funda) het jeugdgebouw De Welput te koop.

De Welput te Nieuw-Amsterdam.

Het gebouw aan de Sportlaan 3, vlak achter het winkelcentrum, wordt voor de Protestantse Gemeente te Nieuw-AmsterdamVeenoord te duur vanwege het teruglopende ledental. De Welput werd door de Noorderkerkgemeente gebruikt voor het eigen jeugdwerk. Er werd overigens ook gebruik van gemaakt door niet-kerkelijke clubs, zoals een judo- en een kaartclub.

De achtergevel van De Welput.

De Welput werd in 1973 in gebruik genomen en is dus een halve eeuw oud. Het staat op een stuk grond van ongeveer 700 m² en is voorzien van een zaal met twee schuifwanden, een entree met garderobe, een keuken met uitgifteloket, meerdere toiletten en een berging. Omdat De Welput geen monument is zou het eventueel ook kunnen worden gesloopt. De kerkenraad hoopt in dat geval op woningbouw voor starters

De protestantse (voormalig gereformeerde) Noorderkerk te Nieuw-Amsterdam (ook ‘de Kathedraal’ genoemd).

Overigens wil de kerkenraad bij verkoop van het gebouw voor wat betreft de bestemming wel een vinger in de pap houden. Trouwens, eerst moet het Classicaal College voor de Behandeling van Beheerszaken van de Protestantse Kerk in Drenthe nog toestemming voor de verkoop geven.

De kerkenraad heeft het plan om de opbrengst van De Welput te gebruiken voor het opknappen van de kerkzaal van de Noorderkerk, zodat die geschikter wordt voor onder meer het kerkelijk jeugdwerk.