Orgel kerk Arnemuiden weer in gebruik

“De klank is nu fenomenaal”.

De restauratie van het orgel van de Gereformeerde Kerk te Arnemuiden is voltooid, zodat het instrument zondag 24 december in de kerkdienst weer in gebruik genomen wordt.

Het orgel van de Gereformeerde Kerk te Arnemuiden (foto: De Orgelsite.nl, door Willemijn Hissink).

Op woensdag 20 december 2023 was de oplevering van het orgel, waarbij orgeladviseur Aart Bergwerff, de orgelfirma Reil uit Heerde en enkele commissieleden present waren.

De heer Bergwerff merkte in zijn beoordeling van het restauratiewerk op dat hij ‘enorm enthousiast’ is over de uitgevoerde werkzaamheden door Reil. Zowel de technische werkzaamheden in de werkplaats als de montage en afwerking op locatie zijn volgens hem van hoog niveau. Met de reconstructie van de oorspronkelijke windvoorziening, inclusief het herstel van de balgen, heeft het orgel volgens hem weer ‘een stabiele maar tegelijkertijd niet al te starre windvoorziening’ en functioneert het instrument weer ‘zoals het bij de bouw in 1962 bedoeld was’.

“De speelaard is thans uiterst precies en reageert zeer goed op de aanslag van de organist en op de windvoorziening. De klank is nu fenomenaal. (…) De lengtes van alle orgelpijpen kloppen nu weer en daarmee ook een goede stemming. De tongwerken tenslotte zijn de kers op de taart: nog niet eerder klonken deze zo goed als nu, ook niet in de oorspronkelijke aanleg van orgelbouwer Van Leeuwen. (…) De tongwerken hebben enorm aan diepte en zeggingskracht gewonnen. Voor het eerst voegen de tongwerken kleur en sonoriteit toe aan de klank van het orgel. De kwaliteit van het uitgevoerde werk is uitmuntend”.

Oude orgel na Watersnoodramp vervangen.

Het oude orgel in de oude kerk te Arnemuiden.

Na de Tweede Wereldoorlog, in 1946, leverde de firma Johann Reil een orgel voor de Gereformeerde Kerk te Arnemuiden. Na de watersnoodramp van 1953 werden plannen gemaakt voor de bouw van een nieuw orgel. Dankzij een donatie van het Rampenfonds kon dit uiteindelijk in 1961 gerealiseerd worden. Het orgel van Reil werd gesloopt.