Radio Bloemendaal honderd jaar (1924-2024)

Vanaf zondag 26 mei t/m zondag 16 juni zal iedereen kunnen kennisnemen van de expositie over honderd jaar radio-uitzendingen door Radio Bloemendaal in het protestants Kerkelijk Centrum, Kerkplein 20 te Bloemendaal.

De preken die werden uitgezonden kwamen ook in druk uit.

De tentoonstelling wordt op 26 mei na de kerkdienst om ca. 11:15 uur geopend door Aart Mak. Op zaterdag en zondag is de tentoonstelling open van 12.00 tot 15.00 uur. Op dinsdag, woensdag en donderdag van 10.00 tot 14.00 uur.

Aan de hand van documenten, filmpjes, afbeeldingen en voorwerpen komt honderd jaar geschiedenis voorbij. Het gaat over het eerste begin in 1924 toen de ‘leiders’ van kerkelijk Nederland nog piekerden over de vraag of radio eigenlijk wel mócht. Toch heeft de visionaire gereformeerde predikant ds. J.C. Brussaard (1884-1963) het aangedurfd deze experimentele techniek te omarmen en Radio Bloemendaal op te zetten (ds. Brussaard was predikant van de Gereformeerde Kerk te Bloemendaal tussen 1918 en 1947). De eerste radiokerkdienst werd uitgezonden op 15 juni 1925. De programma’s werden uitgezonden vanuit de vroegere gereformeerde kerk in Bloemendaal. De expositie gaat ook over de oorlogsjaren, toen de Duitse bezetter helemaal geen radioapparatuur in particuliere handen wilde zien.

Ds. J.C. Brussaard (1884-1963).

In de jaren ’50 en ’60 kreeg Radio Bloemendaal echt vleugels en zeer veel volgers. Er kwam een radiopredikant, geheel vrijgesteld voor de uitzendingen en het radiopastoraat; Radio Bloemendaal dreigde een kerk-binnen-de-kerk te worden, wat tot de nodige conflicten leidde die vervolgens ook weer werden opgelost met de komst van de Stichting Kerk Zonder Grenzen (KZG).

Het maandblad van Radio Bloemendaal.

Er ontstond een hechte groep radiovrijwilligers die allen op hun eigen manier plezier en voldoening vonden in het radiowerk. Jubilea werden gevierd, lief en leed werd gedeeld. De radiotechniek was een voorwerp van voortdurende aandacht. En het toekennen van een zendmachtiging door de overheid, was ook niet steeds een vanzelfsprekende zaak.

De eerste gereformeerde kerk van waaruit de uitzendingen van Radio Bloemendaal plaatsvonden.

In de periode 1999 tot 2019 is geleidelijk overgegaan naar het uitzenden door middel van het wereldwijde internet. Deze ingrijpende transitie ging voorbij zonder grote nieuwsfeiten en daar is dan ook nauwelijks materiaal over te vinden. In de tentoonstelling is men ook getuige van het neerhalen van de zendmasten op het ‘Kopje van Bloemendaal’. Een klein traantje vanwege de herinnering aan alles wat voorbij is, maar de radioraad heeft zich ook gewaagd aan een positieve visie op de toekomst. Ook hiervan kunt u kennisnemen op de expositie 100 jaar Radio Bloemendaal.

Translation into English:

‘Radio Bloemendaal’ Celebrates One Hundred Years (1924-2024).

From Sunday, May 26th to Sunday, June 16th, everyone will have the opportunity to learn about the exhibition celebrating one hundred years of radio broadcasts by Radio Bloemendaal at the Protestant Church Center, Kerkplein 20 in Bloemendaal.

The exhibition will be opened by Aart Mak on May 26th at approximately 11:15 AM, following the church service. The exhibition will be open on Saturdays and Sundays from 12:00 PM to 3:00 PM, and on Tuesdays, Wednesdays, and Thursdays from 10:00 AM to 2:00 PM.

Through documents, videos, images, and objects, a century of history will be showcased. The exhibition covers the very beginning in 1924 when the leaders of the Dutch ‘gereformeerde kerk’ were still pondering whether radio was permissible. Nonetheless, the visionary ‘gereformeerde’ minister Rev. J.C. Brussaard (1884-1963) dared to embrace this experimental technology and set up Radio Bloemendaal. The first radio church service was broadcast on June 15, 1925. Rev. Brussaard was the minister of the ‘Gereformeerde Kerk’ in Bloemendaal from 1918 to 1947. The programs were broadcast from the former gereformeerde kerk in Bloemendaal. The exhibition also touches on the wartime years when the German occupiers did not want any radio equipment in private hands.

In the 1950s and 60s, Radio Bloemendaal truly took off and gained many followers. A radio minister was appointed, fully dedicated to the broadcasts and radio pastoral care. Radio Bloemendaal threatened to become a church-within-a-church, leading to conflicts that were resolved with the establishment of the ‘Church Without Borders Foundation’ (KZG).

A close-knit group of radio volunteers emerged, each finding joy and fulfillment in the radio work in their own way. Anniversaries were celebrated, joys and sorrows were shared. Radio technology remained a constant focus, and obtaining a broadcasting license from the government was not always straightforward.

From 1999 to 2019, there was a gradual transition to broadcasting via the global internet. This significant transition went by without major news events, and there is hardly any material on it. The exhibition also witnesses the dismantling of the transmission towers on the ‘Kopje van Bloemendaal’. There may be a small tear for all that has passed, but the radio council has also ventured a positive vision for the future. You can also learn about this at the 100 Years of Radio Bloemendaal exhibition.