De protestantse, voormalig gereformeerde Johanneskerk in Leersum bestaat in februari 2027 zestig jaar. Op 25 februari 2027 is het precies zes decennia geleden dat het kerkgebouw aan de Lomboklaan feestelijk in gebruik werd genomen.

“Het jubileumjaar moet een feest worden voor de hele gemeente, met activiteiten voor jong en oud”. Daarom doet de kerkenraad nu een oproep aan gemeenteleden om mee te denken en mee te helpen bij de organisatie.
Het idee is om het jubileum niet te beperken tot één feestavond, maar gedurende het hele jaar verschillende activiteiten te organiseren. Zo moet er voor iedereen binnen de Johanneskerk iets zijn om aan deel te nemen, of dat nu een ontmoeting, culturele activiteit, gezamenlijke maaltijd of een andere bijeenkomst is. Na de zomer wil de jubileumcommissie samen met vrijwilligers ideeën verzamelen en een gevarieerd programma opstellen, dat in 2027 wordt uitgevoerd.
Van Amerongen naar Leersum.
De geschiedenis van de Johanneskerk gaat terug tot de tijd dat de gereformeerden uit Leersum nog kerkten in Amerongen. De moederkerk daar was als Doleantiekerk in 1888 gesticht. Jarenlang legden gemeenteleden op zondag lopend de afstand naar Amerongen af, totdat het gebruik van de fiets werd toegestaan. Vanaf 1958 reed bovendien een speciale kerkbus, bestuurd door gemeenteleden, om kerkgangers uit Leersum naar de diensten te brengen.

Door de groei van het aantal inwoners in zowel Amerongen als Leersum ontstond begin jaren zestig steeds meer behoefte aan een eigen kerkgebouw in Leersum. In 1963 werd grond aangekocht aan de Lomboklaan. In afwachting van de nieuwbouw kwamen de Leersumse gereformeerden bijeen op verschillende locaties, waaronder Rehoboth aan de Scherpenzeelseweg, hotel Vogelezang en restaurant Darthuizen.
In het voorjaar van 1966 begon de bouw van de kerk. Het ontwerp was afkomstig van architectenbureau G. Steen en Tuinhof uit Leeuwarden / Vlissingen en de bouw werd uitgevoerd door de Leersumse aannemers W. en J. van Amerongen. De eerste steen werd gelegd door J.C. Alberts, destijds het oudste lid van de uit 328 leden bestaande gereformeerde kerk.
Naam gekozen via prijsvraag.
Ook de naam van de nieuwe kerk kwam tot stand met hulp van de gemeente. Na een prijsvraag passeerden namen als Pelgrimskerk, Heuvelkerk, De Wijnrank, Opstandingskerk, Bergredekerk, Boskapel en Maranathakerk de revue. Uiteindelijk koos de meerderheid voor Johanneskerk, genoemd naar de apostel Johannes, die bekendstaat als de apostel van de liefde.

De gemeente groeide daarna gestaag. Het ledental nam toe van 328 naar 557, waardoor extra ruimte noodzakelijk werd. In 1979 kreeg de kerk een aanbouw met de huidige achterzaal, keuken en hal. Een jaar na de ingebruikname, in 1968, werd het orgel geplaatst, gebouwd door de firma Fonteyn & Gaal uit Amsterdam/Rotterdam.
Kerk van toen en nu.
De voormalig gereformeerde Johanneskerk maakt tegenwoordig deel uit van de Protestantse Gemeente Leersum. Het moderne kerkgebouw met zijn markante toren vierde in 2017 al het vijftigjarig bestaan en onderging in 2024 een grondige renovatie. Daarmee is het gebouw klaar voor de toekomst.
Met het zestigjarig jubileum in zicht hoopt de jubileumcommissie opnieuw veel gemeenteleden te betrekken bij de geschiedenis én de toekomst van de kerk. Iedereen die wil meedenken over het programma of wil helpen bij de organisatie is van harte welkom om zich aan te melden. “Zo kan het jubileumjaar uitgroeien tot een feest van en voor de hele Johanneskerkgemeente”.
Translation into English:
‘Johannes Church’ in Leersum Celebrates 60 Years.
The Protestant, formerly ‘gereformeerde’ Johannes Church in Leersum will celebrate its 60th anniversary in February 2027. On 25 February, it will be exactly six decades since the church building on Lomboklaan was officially inaugurated.
The anniversary year is intended to be a celebration for the entire congregation, with activities for both young and old. The church council is therefore inviting members of the congregation to contribute ideas and help organize the festivities.
Rather than limiting the celebration to a single festive evening, the plan is to organize a variety of events throughout the year. The aim is to ensure that everyone in the Johannes Church community can take part, whether through social gatherings, cultural events, shared meals, or other activities. After the summer, the anniversary committee will work with enthusiastic volunteers to collect ideas and develop a diverse program, which will be carried out during 2027.
From Amerongen to Leersum.
The history of Johannes Church dates back to the time when ‘gereformeerde’ believers from Leersum attended church services in Amerongen. The mother church there had been established in 1888. For many years, members of the congregation walked to Amerongen every Sunday until cycling was eventually permitted. From 1958 onward, a special church bus—driven by congregation members—also transported worshippers from Leersum to the services.
As the populations of both Amerongen and Leersum grew during the early 1960s, the need for a church building in Leersum became increasingly apparent. In 1963, land was purchased on Lomboklaan. While waiting for the new church to be built, the ‘gereformeerde’ congregation in Leersum met at various locations, including Rehoboth on Scherpenzeelseweg, Hotel Vogelezang, and Restaurant Darthuizen.
Construction of the church began in the spring of 1966. The building was designed by the architectural firm G. Steen and Tuinhof of Leeuwarden/Vlissingen, while construction was carried out by local contractors W. and J. van Amerongen of Leersum. The foundation stone was laid by J.C. Alberts, then the oldest member of the ‘gereformeerde’ congregation, which at the time numbered 328 members.
Church Name Chosen Through a Competition.
The name of the new church was also selected with the help of the congregation. Following a naming competition, suggestions included Pilgrim Church, Hill Church, The Vine, Resurrection Church, Sermon on the Mount Church, Forest Chapel, and Maranatha Church. In the end, the majority chose Johannes Church, named after the Apostle John, who is traditionally known as the Apostle of Love.
The congregation continued to grow steadily in the years that followed. Membership increased from 328 to 557, making additional space necessary. In 1979, an extension was added, creating the present-day rear hall, kitchen, and entrance hall. One year after the church was opened, in 1968, its organ was installed. The instrument was built by Fonteyn & Gaal of Amsterdam/Rotterdam.
A Church Then and Now.
Today, the formerly ‘gereformeerde’ Johannes Church is part of the Protestant Congregation of Leersum. The modern church building, with its distinctive tower, celebrated its 50th anniversary in 2017 and underwent a comprehensive renovation in 2024, preparing it for the future.
With its 60th anniversary approaching, the anniversary committee hopes once again to involve many members of the congregation in celebrating both the church’s history and its future. Anyone interested in contributing ideas for the anniversary program or helping with the organization is warmly invited to get involved.
“In this way, the anniversary year can grow into a celebration by and for the entire Johannes Church congregation.”